مشکلات تحصیلی دانش آموزان
دانش آموزا در جریان تحصیل با مشکلات زیادی مواجه میشن که مشاور می تونه
در رفع و حل این مشکلات کمک های موثری به دانش آموزا بکنه.
نمونه ای از مشکلات تحصیلی دانش آموزان
نمونه ای از مشکلات تحصیلی دانش آموزان:
-دانش آموزانی که به علت ضعف پایه تحصیلی، پیشرفت لازم رو ندارن.
این گروه با این که هوش مناسبی هم دارن ولی به دلایل مختلف، پایه تحصیلی شون ضعیفه؛
به خصوص در در درس هایی مثل ریاضی یا زبان که اثرات پایه تحصیلی خیلی بارزتر و پررنگ تره
، نمی تونن با سایر همکلاسی ها هماهنگ باشن.
-دانش آموزانی که در صحیح و سریع خوندن همراه با درک مطلب و یا روش مطالعه با مشکلاتی مواجه هستن.
-دانش آموزانی که توقع معلمان، والدین یا خود اونا بالاتر یا پایین تر از ظرفیت هوشی اوناس.
-دانش آموزانی که به هر دلیلی پشت کنکوری هستن.
-دانش آموزای دبیرستانی که برای موفق شدن در کنکور و نحوه انتخاب رشته از اطلاعات و آگاهی لازم برخوردار نیستن.
-دانش آموزانی که در انتخاب واحدهای درسی در دبیرستان با مشکلاتی رو به رو هستن.
-دانش آموزانی که برای مطالعه مکان مناسبی ندارن و یا از لحاظ مالی شرایط خوبی ندارن.
-دانش آموزانی که با معلم هایی رو به رو هستن که اصول تعلیم و تربیت رو رعایت نمی کنن
و به تفاوت های فردی توجه ندارن و روش تدریسشون مناسب نیس.
تکلیف های تکراری و با حجم بالا به دانش آموزان میدن. تنبیه و خشونت دارن.
-دانش آموزانی که با پدران و مادران بی اطلاع از اصول آموزشی و تعلیم و تربیت مواجه هستن.
رابطه این گونه والدین با فرزندان در حیطه تحصیلی روی بی تفاوتی یا خشونت استواره.
خب حالا که با نمونه هایی از مشکلات تحصیلی دانش آموزان آشنا شدیم،
سوال اینه که برای حل اونا ابید چیکار کنیم؟
چون مشکلات متنوع هستن و دلایل متفاوتی دارن و شرایط در هر مورد متفاوته.
جواب این سوال نیاز به بحث بیشتری داره که تو این مطلب مفصل در موردش صحبت می کنیم.
مشاوره در مورد دانش آموزانی که پیشرفت تحصیلی ندارن
مشاوره در مورد دانش آموزانی که پیشرفت تحصیلی ندارن
مشاور در مورد دانش آموزانی که پیشرفت تحصیلی ندارن باید علت یا علل رو بررسی کنه.
در مورد علل عدم پیشرفت تحصیلی میشه به این موارد اشاره کرد:
1-ضعف پایه تحصیلی
دانش آموز باهوشی ممکنه در دوره ابتدایی یا راهنمایی درس نخونده و
با نمرات کم یا ارفاق های بی جا قبول شده باشه و در نتیجه درست خواندن یا نوشتن فارسی
و یا مفاهیم ریاضی ابتدایی و زبان انگلیسی رو به خوبی یاد نگرفته باشه.
الان که به مقطع دبیرستان رسیده به علت ضعف پایه،
در ریاضی و زبان و بقیه درس ها که باید یه پایه ای از قبل داشته باشه، مشکل داره.
در مورد همچین دانش آموزی مشاور باید برای فراگیری دروس پایه از نقطه ای که ضعف داره،
برنامه ریزی کنه و با کمک خانواده از طریق کلاس های خصوصی و یا معلم های مربوطه و
یا کتاب های کمکی ضعف پایه تحصیلی رو جبران کنه.
فشار آوردن و وادار کردن دانش آموز به زحمت های شبانه روزی در
سطح بالای تحصیلی بدون توجه به پایه تحصیلی بی فایده هست.
آماده کردن دانش آموز و اولیای اون برای برنامه این چنینی نیاز به جلسات مشاوره داره که یه مشاور از پسش برمیاد.
2-دانش آموزانی که علت عدم پیشرفت تحصیلی اونا پایین بودن بهره هوشی هست
در مورد این دانش آموزا اولا مشاور با اجرای آزمون و سایر فنون مشاوره باید از پایین بودن بهره هوشی مطمئن بشه.
ثانیا واقعیت رو به پدر و مادر و دانش آموز و معلم تفهیم کنه.
سپس برنامه های آموزشی دانش آموز رو بر اساس میزان ظرفیت هوشی اون تنظیم و
این برنامه رو با معلم و پدر و مادر هماهنگ کنه تا اونا توقع پیشرفت دانش آموز رو در حد توان هوشی اون متعادل کنن.
قبولوندن هوش پایین به دانش آموز و والدین او شاید نیازمند چند جلسه مشاوره باشه که
مشاور باید در این مورد اقدام کنه و پیگیری لازم رو انجام بده.
3-دانش آموزانی که به علت کمبود یا نبود انگیزه تحصیلی درس نمی خونن
دانش آموزانی وجود دارن که از نظر هوشی ظرفیت لازم رو دارن و ضعف پایه تحصیلی هم ندارن،
ولی برای درس خوندن موقتا یا همیشه تنبلی می کنن و والدین،
اونا رو با اعمال فشار به درس خوندن وادار می کنن.
در مورد این مدل دانش آموزا مشاور باید علت تنبلی رو پیدا کنه و برای درس خوندن دانش آموزان انگیزه ایجاد کنه.
تشویق کردن به مدل های گوناگون، ایجاد زمینه های موفقیت برای دانش آموز،
تایید کردن هنگام موفقیت، استفاده از رقابت های سازنده و در مجموع
به کار بردن انگیزه های طبیعی میتونه مفید و کارساز باشه.
لازم به یادآوری هست که رشوه دادن به دانش اموز در تعلیم و تربیت و
کلا بحث آموزشی، زیان های تربیتی و تحصیلی به دنبال داره. و به هیچ وجه نباید انجام بشه.
باید در نظر داشت که تعلیم و تربیت تعدیل بین افراط و تفریط است.
مشاوره در مورد دانش آموزانی که پشت کنکور هستن
مشاوره در مورد دانش آموزانی که پشت کنکور هستن
فارغ التحصیل های پشت کنکوری که در یک یا چند دوره در آزمون های ورودی دانشگاه ها پذیرفته نشدن،
نیاز به راهنمایی دارن. عدم موفقیت این گروه از دانش آموزا میتونه علل مختلفی داشته باشه:
-عده ای به علت عدم آگاهی از نحوه امتحان و ناآشنا بودن به روش های تستی در کنکور موفق نمیشن.
در مورد این دانش آموزا مشاور باید اوتار و به شرکت در کلاس های ویژه کنکور یا
مطالعه کتاب هایی که در این زمینه مفیده راهنمایی کنه.
-عده زیادی از داوطلبان کنکور به علت ناآشنایی و عدم تسلط بر نحوه
انتخاب رشته در آزمون های ورودی موفق نمیشن.
مشاورها باید این مدل داوطلب ها رو در انتخاب رشته کمک کنن و در صورتی که خودشون
در این مورد اطلاعات لازم رو ندارن، اونا رو به به افراد یا موسسات دیگه ارجاع بدن.
-گروهی از داوطلبان از ظرفیت هوشی مناسب برای ادامه تحصیل در
دانشگاه برخوردار نیستن و در نتیجه تلاش اونا بی فایده هست.
مشاورها باید به این گونه داوطلب ها اطلاعات لازم رو بدن تا در مورد
انتخاب رشته مناسب بصیرت لازم و کافی رو به دست بیارن.
-دانش آموزانی که هوش لازم رو برای ادامه تحصیل دارن ولی به علت درس نخوندن
آگاهی های لازم رو در درس های مختلف برای قبولی در کنکور ندارن،
ولی افراد مشابه اونا با مطالعه و قبول زحمت وارد دانشگاه شدن. مشاور،
این مدل داوطلبان رو باید به قبول زحمت برای درس خواندن تشویق کنه و
به اونا بفهمونه که در صورت مطالعه اصولی و جبران ضعف پایه تحصیلی می تونن موفق بشن.
به علاو چنانچه نتونن در دانشگاه های دولتی قبول بشن می تونن روی گزینه های دیگه فکر کنن.
-فارغ التحصیلان دوره راهنمایی که وارد دوره دبیرستان میشن،
در انتخاب رشته در دبیرستان نیاز به کمک دارن؛
همچنین انتخاب مناسب واحدهای درسی در دوره دبیرستان از اهمیت ویژه و
خاصی برخورداره که باید تو این زمینه مشاور اونا رو راهنمایی کنه.
اگر مشکل دانش اموزا عمومی هست، راهنمایی به صورت گروهی و اگر مشکل
اختصاصی برای یک دانش آموزه که باید مشاوره به صورت فردی باشه.
مشاوره با معلم ها و والدین دانش آموزان
مشاوره با معلم ها و والدین دانش آموزان
معلم ها و والدینی وجود دارن که در تعلیم و تربیت کودکان اصول علمی رو رعایت نمی کنن.
این مدل معلم ها و والدین در شرایط مختلف مشکلاتی رو برای نوجوان ها ایجاد می کنن، مثل:
-معلم هایی که تفاوت های فردی رو در نظر نمی گیرن.
تمام دانش آموزا رو به یه چشم نگاه می کنن و از همه توقع یکسانی دارن؛
در حالی که ظرفیت هوشی و استعداد و خصوصیات دانش آموزا متفاوته.
-معلم هایی که تکلیف های سنگین و تکراری به دانش آموزا میدن که بعضی وقتا باعث میشه
والدین برای انجام اون تکلیف ها به بچه ها کمک می کنن.
-درس دادن و درس پس گرفتن براساس حافظه و بدون توجه به مفاهیم، که در نتیجه شاگرد طوطی وار یاد میگیره و به سرعت هم فراموش می کنه و جز خستگی حافظه چیزی نصیبش نمیشه.
-بعضی از پدرها و مادرها در مقابل تحصیل فرزندان خودشون بی تفاوت هستن و
می دونن در چه کلاسی اصلا درس می خونه و وظیفه خودشون رو در ثبت نام فرزند
در مدرسه تمام شده می دونن و بقیه کارها رو به عهده مدرسه میزارن.
مشاورها با دیدن این موارد باید با تشکیل جلسه های ویژه و راهنمایی و شرکت در
جلسه هایی که والدین هم حضور دارن، باید یک سری نکات تحصیلی و تربیتی رو به والدین آموزش بدن.
علاوه بر دادن اطلاعات و راهنمایی های گروهیی در مورد کمک به دانش آموزانی
که مشکل اونا در رابطه با معلم یا پدر و مادر هست، باید با تشکیل جلسان
مشاوره فردی در روش های تربیتی و آموزشی تغییرات لازم انجام بشه و این تغییرات هم پیگیری بشه.
دیدگاهتان را بنویسید